پیشنهاد سردبیر

رسانه‌های غربی می‌گویند لندن بی‌سروصدا محدودیت‌های مربوط به استفاده از موشک‌های دوربرد توسط اوکراین در حمله به عمق خاک روسیه را لغو کرده و واشنگتن هم در حال نهایی کردن طرح کاهش برخی محدودیت‌هاست.

رسانه‌های غرب افشا کردند؛ مجوز پنهانی آمریکا و انگلیس به اوکراین برای حمله موشکی به روسیه

مسئله مربوط به استفاده از تسلیحات دوربرد توسط اوکراین در حملات به خاک روسیه یکی از جنجال‌برانگیزترین موضوعات اخیر در حوزه جنگ اوکراین است.

غرب از رویارویی مستقیم با روسیه واهمه دارد و این درحالی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدت‌هاست تقاضای استفاده از این نوع تسلیحات را عنوان کرده تا به گفته خود، به پیروزی در برابر روسیه دست یابد.

روزنامه گاردین در گزارشی با استناد به منابع آگاه ناشناس می‌نویسد: «بریتانیا از پیش چراغ سبزی برای استفاده از موشک‌های سایه طوفان به اوکراین نشان داده اما با این حال انتظار می‌رود که این تصمیم را علنا اعلام نکند.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه تاکید می‌کند «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا طی سفرش به کی‌یف و دیدار با همتای بریتانیایی‌اش قوی‌ترین اشاره را برای صدور اجازه در راستای استفاده از موشک‌های دوربرد «اتکمز» علیه خاک روسیه نشان داد؛ مسئله‌ای که احتمالا آنها پیشتر به‌طور پنهانی درباره آن تصمیم گرفته‌اند.

گاردین هم‌چنین با اشاره به پنهانی بودن چنین تصمیمی می‌نویسد: احتمالا از پیش تصمیم گرفته شده تا موشک‌های سایه طوفان توسط اوکراین علیه خاک روسیه استفاده شود، اگرچه انتظار نمی‌رود این تصمیم در ملاقات با «کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به‌طور علنی اعلام شود.

«آنتونی بلینکن» و «دیوید لمی» وزیر امور خارجه بریتانیا در کی‌یف درباره همین تسلیحات دوربرد گفت‌وگو و رایزنی کردند و قرار شد نتیجه گفت‌وگو را به روسای خود اطلاع دهند.

در همین راستا، نشریه آمریکایی پالتیکو با استناد به یک مقام غربی و ۲ منبع آگاه دیگر نوشت: «کاخ سفید در حال نهایی کردن طرحی برای کاهش برخی محدودیت‌ها در مورد نحوه استفاده اوکراین از تسلیحات اهدایی آمریکا و محافظت بهتر از خود در برابر موشک‌های روسیه است.»

یکی از افراد حاضر در این گفت‌وگوها بیان کرد که این مذاکرات میان گروه کوچکی از مقامات داخل کاخ سفید انجام شده و همه آن‌ها ناشناس مانده‌اند زیرا مجاز به صحبت علنی در مورد این طرح نیستند.

جزئیات این طرح هنوز کاملا آشکار نشده اما مقامات واشنگتن، لندن و کی‌یف در روزهای اخیر درباره گسترش مناطقی در داخل روسیه که اوکراین می‌تواند با سلاح‌های ساخت آمریکا و بریتانیا به آن‌ها حمله کند، بحث کرده‌اند.

آن‌ها همچنین درباره چگونگی جلوگیری از حملات فرامرزی توسط روسیه، از جمله موافقت ایالات متحده با اجازه اوکراین به استفاده از موشک های دوربرد بریتانیا که حاوی قطعات آمریکایی برای حمله به داخل روسیه هستند، رایزنی کرده‌اند.

پالتیکو می‌نویسد: «گفت‌وگوهای کنونی میان واشنگتن و کی‌یف، تغییر قابل‌توجهی را نسبت به مذاکراتی که ۲ کشور در اوایل تابستان برگزار کردند، نشان می‌دهد و دولت بایدن ممکن است آماده باشد تا در نهایت با درخواست‌های کی‌یف موافقت کند تا ارتش اوکراین را قادر سازد تا با قدرت بیشتری از خود دفاع کند و اقدامات تهاجمی‌تری در داخل روسیه انجام دهد.»

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.